1.2 historie ledního hokeje / manuál IIHF
Zatím co přesné počátky hry mohou být diskutovatelné, obecně je uznáváno, že lední hokej tak jak se hraje dnes vykrystaloval na východním pobřeží Kanady v druhé polovina roku 1800. Bandy nebo “Hurley on ice“ stal se logicky zábavou pro osadníky této nové země při konfrontaci s krutými zimními podmínkami. Časem byla stanovena pravidle a výzbroj . Speciálně pro hokej byly vyráběny hokejky a brusle. Dále jak popularita hry rostla, byl hokej exportován do dalších zemí a stal se přístupnější s možností cestování. V průběhu století došlo k mnoha změnám týkajících se pravidel a výstroje. Tyto změny stále pokračují ve snaze vylepšit hokej jak na ledě tak i mimo led .
První hokejový zápas na umělém kluzišti v hale se uskutečnil ve Victoria Skating Rink in Montreal v roce 1875.Od těchto skromných začátků hokej se stal moderním halovým sportem. Vliv uzavřených hal nelze přehlédnout. Vývoj technologie v poslední době umožnil globální expanzi hokeje. Hokej, bruslení již nejsou závislé na počasí a současné haly umožňují provozovat tento sport kdekoliv na světě.
Je nutné podotknout jak bylo historicky zdokumentováno, že opakovaně plná návštěvnost přispívá k utužení běžného společenského života.Tento způsob shromáždění a setkávání hraje v dnešní společnosti stále větší význam umožňující lidem stejného zájmu se sejít a povzbuzovat fandit a pyšnit se místním hokejovým týmem. Vzhledem k technickému pokroku a vybavení haly je možno hokej provozovat po celý rok a tím i zvýšit příjmy. Program využití haly mohou být plánovány s časovou garancí pro diváky, sponzory a ostatní ,včetně televizních přenosů..
S tímto vědomím není překvapující , že zájem o hokej se týká všech zúčastněných.Hokej je atraktivním diváckým sportem a je jedno je-li sledován přímo nebo prostřednictvím televizního přenosu. Bez ohledu na stáří a věk muži i ženy se těší z rychlých a vtipných akcí v průběhu hokejového zápasu. Bez ohledu na charakter a snahu v tomto sportu vyniknout a excelovat jsou samozřejmostí požadavky na výdrž, odolnost, sílu, postřeh kombinaci s prostorovým viděním v kolektivu tedy vlastnosti specifické pro hokej. Toto zahrnuje nejen schopnost bruslit a orientovat se v kolektivu jakým hokej je, ale i schopnost ovládat hokejku a pohybující se puk.
Vzhledem k řadě přitažlivostí a perspektivě je o hru komerční zájem. Korporace a firmy často mají prospěch ze spojení s tímto rychlým sportem a mohou nabízet své služby nebo výrobky v průběhu i mimo hru. Přes demografické zvláštnosti ledního hokeje od země k zemi ukazují důležitost reklam uvnitř haly spojené s vyšší návštěvnosti. Vzrušující podívaná na ledě přináší prospěch všem zúčastněným subjektům.
Dnešní společnosti tradiční pevné reklamy uvnitř hal doplňují a nahrazují se reklamami umístěnými na výbavě a výzbroji hráčů. V jistém smyslu se vytváří svislé integrace. Ve skutečnosti přebírají budovy nebo sportovní licence reklamu ve snaze vytvořit a generovat větší informovanost u společnosti a tím samozřejmě i zvýšit výnosy. Podobně jako v Severní Americe nastartoval směr profesionalizace hokejové kluby k výstavbě místních kluzišť a připravil tak cestu , živnou půdu pro získávání nových hráčů, a příznivců hokeje , kteří se stávají nejen diváky. Vstupem do vlastnictví kluzišť a obchodní aktivitou klubů za pomoci přidružených partnerů všichni usilují o dlouhodobý růst reklamy na místním trhu.
Tradičně kde bruslení bylo bráno jako součást místní infrastruktury na rozdíl od parku nebo knihovny dnešní projekty arén jsou posuzovány z ekonomického hlediska s příjmovými a výdajovými aspekty. Příkladem mohou být privátní divácké boxy, různé vymoženosti, včetně inovovaných reklam podél kluziště, světelných pásů a kostek nad ledovou plochou.